Coronavirus: de belangrijkste adviezen voor kmo’s

Door David van der Veer

04 mrt 2020

De uitbraak van het coronavirus kan een mogelijke impact hebben op kmo’s die zakendoen in de getroffen regio’s. Hoewel de bedreiging voor de volksgezondheid natuurlijk de primaire zorg is, is er ook een zeer reële bedreiging voor de continuïteit van ondernemingen en daarmee dus ook potentieel de financiële gevolgen voor werknemers. Het virus roept belangrijke vragen op over de robuustheid van de wereldeconomie en de veerkracht van de toeleveringsketen. Veel bedrijven worden in een onzekere situatie achtergelaten. Het coronavirus lijkt in eerste instantie misschien alleen een zorg voor multinationals maar het is een vergissing om niet te begrijpen hoe wereldwijde gebeurtenissen uw bedrijf kunnen beïnvloeden. Om het effect van de crisis te verzachten, moeten kmo’s logisch en verantwoord denken. De eerste en belangrijkste stap die elke kmo moet nemen, is inzicht hebben in de onmiddellijke risico’s. Zo dienen ze de volgende twee vragen in overweging te nemen: 

  • Heeft mijn bedrijf klanten of leveranciers  in de getroffen gebieden?
  • Heeft het virus invloed op mijn toeleveringsketen?

Door deze vragen te beantwoorden kunt u als ondernemer acties nemen om de bedrijfscontinuïteit te waarborgen. De volgende stap is het uitvoeren van een volledige risicobeoordeling. Hierbij moet niet alleen rekening worden gehouden met de impact van vertraagde leveringen maar ook met voorraad inventaris, orderschema’s, importcontacten en wettelijke vereisten. Er is geen eenduidig crisisplan voor het coronavirus dat kmo’s kunnen volgen want elk bedrijf is anders. Een goede planning is echter onmisbaar in een situatie zoals deze.

Een stabiele kasstroomsituatie is van cruciaal belang in een crisissituatie. Veelvoorkomende problemen komen voort uit valutaschommelingen, kasstroomproblemen en late betalingen. Een crisis als deze kan deze uitdagingen alleen maar verergeren. Met onze klanten evalueren we dan ook regelmatig hun financieringssituatie om zichzelf goed te positioneren voor de toekomst en kijken we naar betere import- en exportmogelijkheden. Bedrijven die afhankelijk zijn van meer dan één leverancier of klant zullen beter bestand zijn tegen situaties als deze. Financieringsopties zijn dus zeker goed om de onzekerheid te verminderen en geven de mogelijkheid om te reageren op nieuwe uitdagingen. Het is noodzakelijk dat bedrijven de juiste ondersteuning krijgen om hun cashflow en risico’s te beheersen om hun supply chain in deze moeilijke tijd te helpen beheren.

Wij hebben voor u een aantal proactieve en praktische tips en maatregelen op een rij gezet, die kunnen worden genomen om de risico’s te verminderen en uw bedrijf te beschermen: 

  • Inventariseren waar uw leveranciers en klanten zitten en met wie zij verbonden zijn.
  • Aan medewerkers en/of partners vragen of ze een recentelijk (de laatste 14 dagen) een reis hebben gemaakt naar een risicogebied en ze zo nodig minimaal 14 dagen laten thuiswerken.
  • Ervoor zorgen dat zieke werknemers thuisblijven en ze verzoeken om hun huisarts te raadplegen als ze klachten van het coronavirus vertonen. Ook bedrijven waarmee samen wordt gewerkt dienen hiervoor te zorgen. Belangrijk is dat het medisch advies opgevolgd wordt en managers op de hoogte worden gehouden.
  • Zorgen voor voldoende handzeep, desinfecterende handgel en papieren doekjes. Vertel medewerkers dat ze regelmatig hun handen dienen te wassen ten minste 20 seconden lang, verzoek ze om te hoesten en te niezen in de binnenkant van hun elleboog en laat ze vuile tissues direct weggooien.
  • Vaker zaken die door veel mensen worden aangeraakt schoonmaken. Denk aan deurklinken, afstandsbedieningen, telefoons, toetsenborden en computermuizen. Er kan gezorgd worden voor voldoende desinfecterende doekjes zodat medewerkers dit ook zelf kunnen doen.
  • Grondig op de hoogte blijven van het laatste nieuws omtrent het coronavirus en belangrijke nieuwsberichten aan elkaar doorgeven.
  • De (lokale) overheidsadviezen en reisadviezen checken voor het maken van (geplande) zakelijke reizen.
  • Uw draaiboek controleren voor dit soort situaties en deze zo nodig aanpassen. Denk vooruit en alvast na over een “corona-aanpak”. Zorg er ook voor dat alle medewerkers hiermee bekend zijn.
  • Laptops die medewerkers gebruiken iedere dag laten meenemen naar huis zodat ze, wanneer dat nodig blijkt te zijn, thuis kunnen werken.
  • Ervoor zorgen dat alle contactgegevens van medewerkers en partners up-to-date zijn zodat, indien nodig, er buiten kantooruren contact met hen kan worden opgenomen.
  • Mondkapjes bestellen als dit nodig blijkt te zijn.

Door deze aanpak te volgen ben je als organisatie beter voorbereid en bestand tegen de coronacrisis terwijl we natuurlijk blijven hopen dat de wereldwijde impact van het coronavirus zal worden verzacht.

Contact

Neem contact met ons op +32 (0) 78 48 12 51

of